Dlaczego dbałość o wizerunek w dzisiejszych czasach ma znaczenie?
Wizerunek to:
- wygląd zewnętrzny,
- cechy charakteru przejawiające się zachowaniu czy danym przekazie.
- kreacja w świecie rzeczywistym oraz wirtualnym.
Obraz osobowości człowieka zostaje poddany opinii publicznej, która może być pozytywna lub negatywna.
Czy mamy więc wpływ na odbiór stworzonego obrazu siebie w codziennym życiu, a także w mediach społecznościowych? Poniekąd tak. Każdy z nas może świadomie kreować swój wizerunek wśród społeczności, w której się znajduje lub do której chce dotrzeć. Jednak do tego potrzebna jest wiedza, praktyka i odpowiednie narzędzia. Działając według założonej strategii można liczyć na zamierzony sukces, budując pożądany obraz w oczach odbiorców.
Możemy wyróżnić następujące rodzaje wizerunku:
- osobisty – tzw. personal branding, czyli postrzeganie konkretnej osoby;
- firmy – obraz danego przedsiębiorstwa w oczach innych;
- realny – rzeczywiste postrzeganie marki przez jej odbiorców;
- idealny – wyidealizowany obraz firmy przedstawiany w samych superlatywach.
Każdy z nas stara się dbać o swój wizerunek. Chce, aby był on nieskazitelny. Ludziom zależy na opinii innych i często robią coś wbrew sobie, by przypodobać się otoczeniu. Jednak są też tacy, którzy sami kreują trendy w swoich zainteresowaniach. Osobiście nasuwa mi się pytanie: „Czy wszyscy mają świadomość co tak naprawdę oznacza termin „wizerunek”?” Wydaje mi się, że większość osób kreuje się tylko na takich co wiedzą, ale jak zapytamy o szczegóły to nie potrafią wyjaśnić. Obecnie w mediach społecznościowych młodzi ludzie próbują tworzyć swoją osobowość i pokazywać to kim chcieliby być. Często okazuje się jednak, że w rzeczywistości są tak naprawdę kimś innym. Dlaczego? Czy powód znajduje się u podłoża wartości? Rzeczywistości niestety nie da się przecież oszukać. Co sprawia, że ludzie kształtują wizerunek w Internecie zupełnie inny niż realnie? Czy bycie online pomaga czy przeszkadza w życiu zawodowym? Zastanawiałaś/zastanawiałeś się kiedyś nad tym?
Osobiście uważam, że świadome kreowanie wizerunku przynosi wiele pozytywnych aspektów. Między innymi jeśli chodzi o sferę zawodową to w ten sposób firmy mają ułatwiony dostęp do swojej potencjalnej grupy docelowej. Dzięki temu mogą pozyskiwać klientów, budując zaufanie, skracając dystans oraz ocieplać własny obraz sprzedawanych towarów czy usług.
Elementy składające się na budowanie wizerunku:
- sposób komunikacji – posługiwanie się językiem zrozumiałym dla grupy docelowej danej marki,
- media społecznościowe – odpowiedni dobór kanałów komunikacyjnych do branży, w której działa firma,
- strona internetowa – wizytówka online, z której każdy może się dowiedzieć o działalności firmy,
- aparycja na spotkaniu – osobista prezentacja marki poprzez daną osobę (właściciela lub przedstawiciela) – zachowanie, gesty, sposób wypowiedzi, itp.,
- spójność wszystkich składników, aby wizerunek był odbierany jako rzeczywisty i godny zaufania oraz przyciągał uwagę odbiorców.
Jeśli marka jest budowana oraz prowadzona z dokładnością i określoną strategią to będzie się ona wyróżniała i zostanie zapamiętana w oczach innych. Dzięki temu może zarówno osiągać firmowe cele i jednocześnie zaspokajać potrzeby klientów/odbiorców, wytwarzając z nimi emocjonalną więź. Stąd też chciałabym przekazać jedną ważną myśl:
Pamiętaj, że pierwsze wrażenie ma naprawdę ogromne znaczenie!
Do usłyszenia,
Sylwia